بازرگانی وکسب و کار

بازرگانی و کسب و کار father son buying food supermarket 74855 5245

بررسی متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در کشور

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران و تحقیقات بازار صورت گرفته در نقاط شهری کشور تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب به شرح زیر می باشد.

در ابتدا لازم است تعریف دقیق برای مفهوم ” متوسط” یعنی “متوسط قیمت پرداخت شده برای محصولی با کیفیت ثابت” اعلام شود. این مفهوم به محصولی کاملا مشخص (محصولی با مشخصات دقیق و ثابت طی زمان) با ترکیبی از وزن یا مقدار مشخص نیاز دارد.

در این گزارش از قیمت هایی که برای محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده جمع آوری می شوند، استفاده شده است. این قیمت ها طیف وسیعی از یک محصول با کیفیت های متفاوت را شامل می شود.

تعداد اقلام مورد بررسی سال 1401،  این طرح متوسط قیمت 53 قلم کالا در 6 گروه از فرآورده های مواد غذایی را شامل می شود.

بازرگانی و کسب و کار 1

در سال 1401 محصول پسته با قیمت 4,578,345 ریال در آذرماه بالاترین قیمت از اقلام را داشته و پایین ترین قیمت محصول هندوانه با مبلغ 49,314 ریال در مرداد ماه بوده است.

بازرگانی و کسب و کار

متوسط قیمت در گروه صنایع غذایی (شامل : چاشنی ها، روغن های خوراکی، فرآورده های غلات و حبوبات و … ) در 9 ماه سال های مذکور نسبت به سال 1399، از رتبه 4 به رتبه ی 5 کاهش یافته است و  در این گروه 71% افزایش متوسط قیمت در سال 1401 نسبت به 1400 داشته ایم.

بیشترین درصد تغییرات از ابتدای سال 99 تا پایان آذر ماه 1401 ، محصولات پسته، مغز گردو و مغز بادام بوده و کمترین درصد تغییرات مربوط به محصولات پیاز و هندوانه است.

به عنوان مثال روند تغییرات قیمت برنج ایرانی، گوشت گاو یا گوساله، روغن مایع ، ماست به صورت زیر است:

بازرگانی و کسب و کار
  • جهت دریافت کامل گزارش درخواست خود را به info@savissystem.ir ارسال نمایید.