مدیریت محصول
امروزه مفهوم مدیریت محصول (Product Management) در هسته شرکتهای تولیدی و خدماتی در سراسر دنیا نفوذ کرده است و یک امر چالش برانگیز برای کسب و کار به حساب میآید. بسیاری از شرکتها در طول عمر خود و در چرخه عمر محصول فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه میکنند و در نتیجه آن، توجه بیشتری به عملکرد مدیریت محصول خود دارند؛ زیرا آنها درک کردهاند که مدیریت محصول، روشی نوین برای بهبود سبک مدیریت قدیمی در سازمان است.
مدیریت محصول، فعالیتی ترکیبی از عناصر مهم مهندسی، بازاریابی، تحقیق، مدیریت استراتژی و پروژه است و تمام این عناصر، کلید ساخت یک محصول عالی و خلاقانه به حساب میآید.
تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که چگونه یک محصول طراحی، مهندسی، نامگذاری، برندسازی و در نهایت به بازار عرضه میشود؟
در حقیقت مدیریت محصول، روشی برای پیشبرد یک کسب و کار یا سازمان تجاری است و فرآیند هدایت استراتژیک هر مرحله از چرخه عمر محصول شامل مواردی از جمله کشف، نوآوری، استراتژی محصول، آزمایش، برنامهریزی، توسعه، معرفی، مدیریت و بازاریابی محصول میشود. توجه داشته باشید که تمام این اقدامات متناسب با سرعت رشد و تغییر بازارها، بازبینی میشود. به همین دلیل است که بسیاری از صاحبین کسب و کار معتقد هستند که مدیریت محصول نشان دهنده این است که آنها خواستهها و نیازهای مشتریان را در اولویت قرار دادهاند. چرا که مشتریان، افرادی هستند که خواستار دریافت آن محصولات میباشند و در حقیقت، محصولات برای آنها تولید و عرضه میشود. به همین دلیل است که فرآیند تولید محصول (Product)، از ایده تا ورود به بازار، باید براساس سلایق و خواست مشتریان باشد تا زحمات کسب و کار و اعضاء تیم هدر نرود و پروژههای تولید محصول با شکست مواجه نشود.
وظایف مدیر محصول که به شرح زیر میباشد :
با توجه به دپارتمان محصول ممکن است هر شرکتی جایگاه و مسئولیت های متفاوتی در رابطه با شغل مدیریت محصول داشته باشد اما در کل همه آنها از یک چارچوب استفاده میکنند.
فردی است که به شناسایی نیازهای مشتری می پردازد و اطمینان حاصل می کند اهداف گسترده تر کسب و کار به واسطه ارائه محصولات یا ویژگی های آنها محقق می گردد.
در حقیقت، مدیر محصول یا پروداکت منیجر فردی است که باید تصویری از موفقیت هر محصول را ترسیم کرده و تیم توسعه محصول را برای تبدیل این چشم انداز محصول به واقعیت هدایت نماید. درک این نقش، مستلزم شناخت عمیقی نه تنها از حوزه مدیریتی و بازاریابی، بلکه مفاهیم و ابزارهای ضروری مدیریت محصول از مرحله شکل گیری ایده تا تبدیل آن به محصولی واقعی و قابل ارائه می باشد.
عمده تفاوت این جایگاه با مدیرمحصول جونیور، میزان تجربه و درک از بازار و توانایی تحلیل میباشد. بسیاری از افراد سالها در جهت کسب تجربه بیشتر در این جایگاه باقی میمانند.
وظیفهی مدیر محصول جونیور کاملا مشابه با مدیر محصول بوده با این تفاوت که جونیور به نسبت تجربهی کمتری داشته و تحت نظر یک مدیر محصول دیگر کار می کند.
افرادی وارد این جایگاه میشوند که دید بلندمدت تری به محصول داشته و میتوانند برای محصول دید تعریف بکنند.
این جایگاه مرز بین مدیر محصول و مدیریت کردن مدیران محصول میباشد. به طوری که اولین تجربهی مدیریت کردن دیگر مدیریت محصول ها در اینجا یافت میشود.
به عنوان مدیرمحصول سنیور بایستی تواناییهای تحلیل استراتژیک داشته و بتوانید در لایههای بالاتر، برای اهداف بلندمدت سازمان تصمیم گیری کرده و برای تصمیم گیری کمک بکنید.
شرکت داده های هوشمند ساویس با هدف کمک به طراحی، توسعه و رشد محصول و کسب و کار خدمات متفاوتی ارائه میکند. با توجه به اینکه تیم/ مجموعه شما چه ابعاد و نیازهایی دارد، برنامه همکاری و سرویسدهی به شما بطور منحصر بفرد طراحی و بصورت پروپوزال به شما ارایه میشود.
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت داده های هوشمند ساویس می باشد.