برنامه ریزی استراتژی و مدیریت عملکرد

رهبران کسب و کار فردا باید با نحوه پیاده‌سازی استراتژی آشنا شوند.

اجرای استراتژی بخش مهم مدیریت استراتژیک است که همیشه مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است.

مرحله اول: شرکت برای موفقیت در اجرا چقدر باید تغییر کند.

مرحله دوم: تشخیص تاثیر احتمالی ساختار بر اجرای موفقیت آمیز استراتژی

مرحله سوم: تجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی ،ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها به سازمان، معیار استخدام و پاداش، قوانین، بیانیه، داستان‌ها و …

مرحله چهارم: انتخاب شیوه اجرای استراتژی

فرماندهی: مدیر استراتژی تدوین می‌کند و به زیردستان می‌گوید چگونه آنرا اجرا کنند.

تغییر سازمانی: برای اجرای استراتژی مناسب، رویکردهای رفتاری به تغییر ساختار سازمانی انجام می‌شود.

مشارکتی: یک گروه مدیریتی در تدوین و اجرای استراتژی شرکت می‌کنند.

فرهنگی: مشارکتی را دموکراتیزه می‌کند و سطوح پایین‌تر سازمان را نیز شامل می‌شود.

پویا: زیر دستان تشویق به توسعه، پیشنهاد و اجرای استراتژی‌هایی که خود تدوین کرده‌اند می‌شوند.

چک لیست پیاده‌سازی استراتژی

  1.  آیا مشکل یا مورد به اجرای استراتژی توجه دارد؟
  2.  آیا اطلاعات کافی برای ارایه طرح تفصیلی اجرای استراتژی در اختیار مدیران هست؟
  3.  مشکل یا مورد شامل چه سطح تغییر استراتژیک است؟
  4.  آیا ساختار سازمانی رسمی و غیر رسمی موجود به اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی کمک می‌کند یا مانع آن می‌شود؟
  5.  برای برنامه‌ریزی مجدد سازمان رسمی یا تجدید جهت سازمان غیر رسمی به منظور تسهیل اجرای استراتژی چه می‌توان کرد؟
  6.  آیا فرهنگ سازمانی اجرای موثر استراتژی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد یا آن را محدود می‌کند؟
  7.  چه نوع شیوه اجرایی احتمالا موفق‌ترین شیوه خواهد بود؟
  8.  در مجموع، آیا مدیریت سازمان از مهارت‌های اجرایی خوبی، نظیر مهارت در تعامل، تخصیص منابع، نظارت و سازماندهی برخوردار است؟
  9.  چه کسی مسئولیت و اختیار اجرای استراتژی را دارد؟
  10.  چگونه، چه موقع و کجا باید استراتژی اجرا شود؟

پنج سطح تحلیل تغییر استراتژیک

استراتژی تداوم – تکرار دوره برنامه‌ریزی قبل، توجه به منحنی یادگیری و سادگی.

تغییر مداوم استراتژی – تغییرات در جاذبه‌ها، برای جلب مشتری، ایجاد موقعیت یا تجدید موقعیت یک محصول در اذهان.

تغییر محدود استراتژی – ارابه محصولات جدید به بازارهای جدیدی که تقریبا همان نوع محصول را عرضه می‌کنند.

تغییر اساسی استراتژی – سازماندهی مجدد شرکت‌ها ،ساختار سازمانی،ایجاد تعادل بین ارزش‌ها و باورهای سازمانی متضاد.

تجدید جهت سازمانی – در بر گیرنده تغییر در ماموریت شرکت است و ممکن است به توسعه مجموعه مهارت ها و فناوری های کاملا جدید نیاز داشته باشد.

دو نوع ساختار سازمانی اصلی وجود دارد:

  • ساختار سازمانی رسمی

در قالب جداول سازمانی و نمودار سازمانی بیانگر روابط طرح ریزی شده توسط مدیریت، بین منابع است.

  • ساختار سازمانی غیر رسمی

روابط اجتماعی مبتنی بر دوستی یا منفع مشترک بین اعضای مختلف سازمان

شرکت داده های هوشمند ساویس با هدف کمک به طراحی، توسعه و رشد محصول و کسب و کار خدمات متفاوتی ارائه می‌کند. با توجه به اینکه تیم/ مجموعه شما چه ابعاد و نیازهایی دارد، برنامه همکاری و سرویس‌دهی به شما بطور منحصر بفرد طراحی و بصورت پروپوزال به شما ارایه می‌شود. در ادامه انواع خدماتی که می‌توانیم به شما ارائه دهیم ذکر شده است.

  • مشاوره
  • تدوین سند استراتژی و راهبردی سازمان
  • تنظیم استراتژی تبلیغاتی
  • تدوین طرح های تجاری (Business Plan) و توسعه
  • محاسبه قیمت تمام شده (BOM)