یکی از رایجترین پرسشهایی که ما در طول فرآیند پیادهسازی بخش های BI دریافت میکنیم، این است: ” ما چگونه تصمیم میگیریم که چه کسی نیاز به این ابزار دارد؟ (از آنجا که در BI امکان تعیین سطح دسترسی وجود دارد، مشتری میتواند انتخاب کند چه کسی به داده ها و گزارشات مختلف دسترسی داشته باشد) .پس از آن سوال، معمولا یک بحث در مورد آن وجود دارد که کاربران در کدام تواناییها نیاز به زمان برای آموزش دارند، و البته نگرانیهای امنیتی شرکت را درخواست میکنند. در پایان، میتوان گفت سوال اصلی این است : “چه کسی به کشف دادهها نیاز دارد؟”
قبل از پاسخ دادن به این سوال، در مورد کشف دادهها بحث کنیم.
کشف دادهها فرآیند استخراج یا یافتن اطلاعات خاص برای یک مشکل سازمانی یا تصمیم از مجموعه بزرگتری از دادهها (خام یا مدلسازی شده) است که در آن، کاربران بر فرآیند کسب و کار تسلط کافی داشته اما در پلت فرم و ابزار دادهها متخصص نمی باشند. این تواناییها اغلب در صنعت به عنوان هوش کسبوکار مورد اشاره قرار میگیرند.
کشف دادهها، از طریق ابزارهای لازم، به کاربران غیر فنی اجازه میدهد که سوالات خود را بپرسند و به نیازهای خود پاسخ دهند و نیازهای خود را برآورده کنند. مسئولیت تعیین اینکه چه چیزی مرتبط با کسب و کار بوده و اطلاعات محسوب می شود بر عهده متخصصان حوزه های مختلف است که با مشکلات کسب وکار در ارتباط هستند. این موضوع به سازمان اجازه می دهد تا از داده های خود به روش های بسیار ارزشمند و مؤثر استفاده کند.
به علاوه، این امر به بخشهای IT و BI اجازه میدهد تا با کمترین منابع، یهترین اطلاعات را به عنوان یک سرویس ارائه دهند.عدم درخواست مکرر دریافت اطلاعات یکسان توسط حوزه های مختلف ، به بخشهای IT و BI اجازه میدهد تا بر روی انبارهای داده بهتر، فرآیندهای ETL هوشمندتر، و آموزش بهتر پلت فرم و تحویل بهتر تمرکز کنند.
چرا کسی نباید اطلاعات را کشف کند؟
با این مزایا، چرا هر یک از افراد داخل یک سازمان نباید قابلیت های کامل کشف داده ها را داشته باشند؟
نسخههای چندگانه اطلاعات – اگر یک شرکت متخصصان موضوعی زیادی در سراسر سازمان داشته باشد که دادههای خود را در مورد مشکلات مشابه اما موازی ( به عنوان مثال مدیریت فروش بر اساس منطقه) کشف کنند، بعید است که آنها روشها و محتوای تجزیه و تحلیل درست را تعیین کنند. یک رویکرد سنتی BI ممکن است راه حل ساده تر و یکنواخت تری را ارائه دهد.
کشف داده ها یک قابلیت حیاتی برای یک شرکت است. با این حال، اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند گران و مخرب باشد. اغلب ابزارهای کشف داده ها برای کاهش هزینه ها یا رفع نیازهای لحظه ای ، به صورت جزیره ای به کار می روند. در حالی که این می تواند در کوتاه مدت سازنده باشد اما در طولانی مدت منجر به داده های پراکنده ، گزارشات تکراری و عدم اطمینان در اطلاعات می شود.
درعوض، راه مناسبتر برای استقرار قابلیتهای کشف داده، ایجاد یک راهحل “کشف داده تحت کنترل” است. پلتفرم ساویس این امکان را فراهم می کند که به راحتی محتوای ایجاد شده توسط کاربران کشف داده را در سراسر سازمان با امنیت بالا و سطح دسترسی مختلف به اشتراک بگذارد. این به کاربران اجازه میدهد گزارشات مورد نیاز خود را ایجاد کنند و مدیران میتوانند آنها را مطابق با فرآیندها و بهترین شیوهها استاندارد کنند.
با توجه به اینکه مدیران بهتر میتوانند قابلیتهای افراد را با نیازهای سازمان مطابقت دهند و هزینه را بهتر مدیریت کنند، پلتفرم ساویس به مدیران اجازه می دهد تا دسترسی مناسب برای هر کاربر را مشخص نمایند.
کشف داده ها یک عملکرد قدرتمند و ضروری است که به کاربران کسب و کار توانایی نوآوری در گزارشات را می دهد. با این حال، این موضوع سبب استفاده ی تمامی افراد سازمان از این قابلیت نمی باشد و باید در یک چارچوب مدیریت شده در اختیار افراد قرار گیرد.